Alles Wat U Moet Weten Over Suzani Tapijten En Patronen

Geschiedenis Van Suzani Rugs

Veel van de patronen worden toegeschreven aan Oezbeekse vrouwen, die zijden draad gebruikten om ingewikkelde schoonheidsontwerpen te borduren. De patronen zouden voornamelijk op textiel zijn. Dit was voordat moderne tapijtproducenten de buitengewone kwaliteit van het werk opmerkten dat de Oezbeekse Suzanis zou creëren.

Uit gegevens blijkt dat enkele van de oudste Suzani-stukken uit het einde van de 18e eeuw stamden. Het is echter mogelijk dat het vaartuig al lang voor deze datum bestond. Roy Gonzalez de Clavijo (Castiliaans ambassadeur in Timaru), ontdekte in de 15e eeuw zoekborduurwerk in verschillende texturen. Hij geeft gedetailleerde beschrijvingen.

In Centraal-Azië zouden bruiden bijvoorbeeld Suzanis gebruiken om hun bruidsschat te maken of als geschenk aan de bruidegom te geven. De moeder van de bruid zou het borduurwerk doen en er werd veel nadruk gelegd op de patronen en hoe ingewikkeld ze waren. Status in de samenleving werd ook aangegeven door de Suzani-textiel.

De Oezbeken zijn een nomadische stam, wat betekent dat ze zich niet lang in één gebied zouden vestigen. Omdat ze constant van de ene plaats naar de andere gingen, was het belangrijk dat alles wat ze mee moesten dragen licht was. Het moest heel functioneel zijn. Dit zou de reden kunnen zijn waarom ze hun eigen ontwerpen hebben gemaakt voor kleding, tenten en vloerkleden. Borduurwerk werd daarom een belangrijk aspect van hun cultuur. De ontwerpen waren te vinden op veel items, waaronder stoelen, gebedsmatten en inpakpanelen. De rijke families zouden ook Suzani-makers opdracht geven voor handgemaakte Suzani’s.

Moderne tapijtmakers realiseerden zich dat er veel potentieel was door de ontwerpen op hun tapijten over te brengen. Suzani-patronen zijn nu gemakkelijker beschikbaar dankzij een heropleving van het ambacht. Ze worden nu gebruikt in vele andere toepassingen zoals wandtapijten, kussens en plaids. Ze zijn een favoriet stuk geworden voor interieurontwerpers die een mix van eigentijdse en moderne ontwerpen willen.

Het Verhaal Van De Suzani-kunst

Het verhaal is dat achter elke Suzani een verhaal schuilgaat dat uniek is voor elk stuk. Het draait allemaal om de oneindige liefde die een moeder voor haar dochter heeft.

Een van de belangrijke aspecten is de overtuiging dat de borduurpatronen magische krachten hadden. Deze krachten waren verantwoordelijk voor bescherming, goede wensen, evenals de talisman. Het zou de pasgetrouwden beschermen tegen het boze oog en het hele gezin geluk en gezondheid brengen. Volgens sommige tradities zou men het borduurwerk op de Suzani nooit helemaal afmaken. Dit werd gedaan om ervoor te zorgen dat de familie de bruiloft zou blijven vieren en de dochter gelukkig thuis zou blijven.

Bedreigingen Voor Suzani Art

Zoals met alle goede dingen, zullen ze uiteindelijk worden bedreigd. Veel mensen begrepen het geduld of de toewijding niet die nodig waren om met het textiel te komen. De kunst was bijna uitgestorven aan het begin van de industriële revolutie. Wie had er uren te besteden aan het werken aan de ingewikkelde patronen van het borduurwerk, terwijl ze textiel gewoon in massa konden produceren met behulp van machines?

Ook de Sovjetheerschappij speelde een rol. Op een gegeven moment waren ze vastbesloten om het maken van textiel te onderdrukken. Voor de heersers had de nadruk moeten liggen op het weerspiegelen van de Sovjetsymbolen, en niet op de etnische patronen.

Tot de onafhankelijkheid in de jaren 90 was de kunst op weg naar uitsterven. Het maakte een comeback en jonge meisjes konden het opnieuw leren.

Machines en massaproductie van synthetisch textiel blijven een bedreiging voor het voortbestaan. Er is massaproductie en goedkope producten gericht op toeristen. De hoge prijs van zijde en katoen maakt handgeborduurde artikelen duur.

Verspreiding Van Suzanis

Vanwege Joodse migraties uit Centraal-Azië vonden Suzanis hun weg naar Amerika of Israël. De geschiedenis leert ons dat het Suzani-textiel tot de meest waardevolle bezittingen van immigranten behoorde. Ze namen dit mee naar hun nieuwe huis. Je kunt daarom enkele fantastische stukken vinden in sommige van de immigrantenhuizen in plaatsen zoals New York City. Enkele van de mooiste stukken zijn gevonden in de Joodse gemeenschap van Boecharin.

Historici praten de hele tijd over dagelijkse ontdekkingen. Sommige privéverzamelaars in Groot-Brittannië hebben bijvoorbeeld buitengewoon mooie voorbeelden van Suzani-kunst. De meeste stukken zijn van generatie op generatie doorgegeven, van families die ooit in India hebben gewoond. Andere stukken gingen naar het zuiden vanwege de Russische expansie naar Centraal-Azië.

Unieke Attributen Voor De Suzani Rugs & Patterns

Bij elk ontwerp en elke kleurkeuze zit een gedachte achter. De eerste stap om te bepalen of u een echt Suzani-tapijt heeft, is om de unieke eigenschappen ervan te begrijpen. Dergelijke omvatten: –

  • Gebruik Van Levendige, Unieke Kleuren

Een van de unieke eigenschappen van Suzanis is het gebruik van levendige, zeer rijke, unieke kleuren. Vroeger gebruikten ze natuurlijke pigmenten om de draad te verven. Met moderniteit zul je zien dat sommige tapijtproducenten het gebruik van synthetische kleurstoffen toepassen.

Interessant is dat veel moderne Oezbeekse werkplaatsen terugkeren naar het gebruik van traditionele of natuurlijke kleurstoffen. Deze kleur is levendiger en brengt de schoonheid in de stukken naar voren. Indigo wordt gebruikt voor blauw en cochenille, meekrap voor rood en ijzeroxide voor zwart. Pistachenoten worden gebruikt voor zwart en pistachenoten worden gebruikt voor walnoot, sumak en granaatappel.

Het verschil tussen de handgemaakte en de in de fabriek geproduceerde stukken is heel duidelijk te zien. Het gebruik van synthetische kleurstoffen doet niets af aan de schoonheid van de resulterende stukken. U kunt echter een minder levendige kleur opmerken dan traditionele stukken.

  • Textiel

Het belangrijkste textiel dat in de Suzani-techniek wordt gebruikt, is katoen, maar soms ook zijde. De basis is waar de wever het patroon zou tekenen, voordat het naar een draagbaar weefgetouw werd verplaatst om te borduren. Het patroon is nu te vinden in karpetten, die voor moderne doeleinden worden gebruikt.

  • Borduurwerk

De wever gebruikt verschillende steken, waaronder knoopsgat- en kettingsteken. Kettingsteek is een veelvoorkomende steek. Het gebruikt lussteken om kettingachtige of vloeiende patronen te creëren. De wever is ook in staat om gebogen lijnen te maken, waardoor het perfecte resultaat op basis van de tekening wordt bereikt. Bij couching plaatst de wever een decoratieve draad op de stof. Hij of zij zal het dan op zijn plaats naaien met een andere draad.

Het borduurproces was erg ingewikkeld. De fundering bestaat uit vier (of meer, afhankelijk van de grootte) panelen, die de wever losjes aan elkaar zou naaien. Het zou een oppervlak opleveren dat groot genoeg is om verschillende ontwerpen of patronen te tekenen. Zodra de wever het ontwerp op zijn plaats had en er tevreden mee was, zal ze de fundering uit elkaar halen, elk gezinslid zou dan een enkel paneel krijgen en ze zouden dan het ontwerp op dat specifieke paneel borduren.

Nadat de panelen klaar zijn, zullen ze ze aan elkaar naaien. Het belangrijkste gereedschap is de tambour-naald, die lijkt op de haaknaald, maar dan kleiner is. Het zou geweldig zijn om te zien hoe de panelen uitgelijnd zijn, waardoor ingewikkelde ontwerpen ontstaan. Zelfs als de uitlijning niet perfect was, zou de wever nog steeds extra steken toevoegen om eventuele fouten te herstellen.

Het proces van het voltooien van een Suzani duurde zo lang als 1 en 1/2 jaar om te voltooien. Het was een proces van patiënten en toewijding, vandaar de hoge waarde die aan elk product werd gehecht.

  • Ontwerp

De persoon die het borduurde en degene die het ontwerp maakte, waren twee verschillende mensen. Ontwerp was de verantwoordelijkheid van de Kalamkash, een oudere vrouw. Dezelfde praktijk geldt tot op heden.

Patronen Identificeren In Suzani Tapijten En Patronen

Als je geen oog hebt om de Suzani-patronen te zien, kun je denken dat er willekeurige plaatsing van motieven of borduurwerk is. Dit kan niet verder van de waarheid zijn. Als je de patronen goed in de gaten houdt, zul je zien dat de patronen heel logisch zijn. Ook is er de toepassing van verschillende motieven zoals de maan en zonneschijven.

Er komen veel bloemen in de tuin, waaronder tulpen, anjers en irissen. Vooral granaatappels komen veel voor en je vindt ze veel in de verschillende Suzani-producten, of het nu textiel of vloerkleden zijn. Granaatappels symboliseren vruchtbaarheid, gezondheid en geluk. U kunt ook andere aspecten van de natuur tegenkomen, zoals fruit, wijnstokken, vogels en vissen, om er maar een paar te noemen. De motieven op zich, vooral in de moderne stukken, hebben ook een verhaal achter zich. Ze weerspiegelen de overgang van een nomadische levensstijl naar een vaste stedelijke levensstijl.

Gebruik Ontwerpen Om De Oorsprong Van De Suzani . Te Ontdekken

Het kan een uitdaging zijn om de verschillende ontwerpen te gebruiken om de oorsprong van de Suzani te kennen. Het is moeilijk om de oorsprong van de Suzani vast te stellen omdat de stammen nomadisch waren. Het grootste deel van de productie werd echter in Oezbekistan gedaan, dus velen van hen hebben hun oorsprong daar. U vindt bijvoorbeeld:

  • Bukhara staat bekend om zijn bloemen en wijnstokken die gekartelde bladeren hebben en rood van kleur zijn.
  • Fergana Suzanis hebben bloemmotieven.
  • Nurata geeft de voorkeur aan natuurlijke bloemen.
  • Ura-tepe omvat het gebruik van stermedaillons en gekartelde bladeren.
  • Shakhrisabz zijn kleurrijk en hebben vaak groenten of bloemen.
  • Tasjkent-stukken hebben gekartelde randen en grote medaillons in rijen.
  • Samarkand is minder geavanceerd en heeft de neiging om beperkingen te hebben met een reeks kleuren.

De meeste achtergronden zijn paars of roze of geel.

  • Eastern Suzani heeft gedurfde ontwerpen en kan een symbool van de zon of de maan in het midden hebben.
  • Maten

    De Suzani’s zijn er in verschillende maten, afhankelijk van het beoogde gebruik. U kunt bijvoorbeeld grote stukken vinden die de muren van pasgetrouwden bedekken. Zelfs de plaatsing van de stukken was belangrijk. De grotere en meer dramatische stukken bevinden zich direct tegenover de deur. Het stuk was zichtbaar voor iedereen die de deur binnenkwam. De Suzani werd weggezet nadat het paar een kind had gekregen en werd alleen naar buiten gebracht voor speciale gelegenheden, zoals bruiloften en begrafenissen.

    Suzani In De Hedendaagse Tijd

    Suzani maakt een comeback en veel mensen nemen het op in hun interieurideeën. Het gebruik van Suzani-patronen en vloerkleden bestaat al sinds het begin. Het textiel kan onder andere worden gebruikt als wandkleden, gebedsmatten en bedovertrekken.

    De Oezbeekse cultuur was meer bekend bij westerlingen na de ineenstorting van de Sovjet-Unie. De Oezbeekse traditie omvatte Suzanis, die een aanzienlijk deel van de markt vormden. Deze stukken werden zeer gewild bij degenen die ze wilden. Het is alleen maar logisch dat ondernemers op zoek gingen naar manieren om aan de vraag naar dergelijke stukken te voldoen. Met de opening van nieuwe markten zijn de hedendaagse stukken een onderdeel geworden van de meeste Europese en Amerikaanse huizen. Het traditionele handwerk van de stukken is nog steeds populair en veel mensen zijn erin geïnteresseerd. Dit is een grote bron van inkomsten voor wevers.

    Een van de nadelen van de grote vraag naar Suzani-artikelen is de lagere kwaliteit. Sommige stukken hebben niet noodzakelijk het hoge niveau van vakmanschap dat de originele stukken hadden. Wevers werken in verschillende omgevingen, of ze nu vanuit huis of vanuit hun werkplaats werken. Sommige stukken kunnen als kunstwerken worden beschouwd, wat een positief aspect is. De uitmuntendheid en hoge kwaliteit van materialen en vakmanschap zijn voor iedereen duidelijk te zien.

    Sommige mensen houden nog steeds van de oude Suzani-stukken. Er zijn echter veel geweldige hedendaagse stukken. Deze stukken hebben hetzelfde vakmanschap als de traditionele Suzanis, maar bevatten ook hetzelfde materiaal.

    Suzani-techniek Bij Het Maken Van Tapijten

    De Suzani-techniek omvat het gebruik van handwerk en niet van knopen. Dit laatste is echter het meest gebruikelijk bij het maken van tapijten. De toepassing van de ontwerpen op vloerkleden wijkt af van het eerdere gebruik, dat op textiel zou zijn. Het vereist daarom dat de tapijtproducenten nabootsen wat oorspronkelijk op het textiel op een tapijt of vloerkleed was. Dit brengt dezelfde flair, kleur en design naar karpetten en tapijten die voorheen voorbehouden waren aan textiel.

    Suzani vloerkleden kunnen op vele manieren worden gebruikt. De meest voorkomende is om ze als vloerbedekking te gebruiken. Je kunt ze ook gebruiken voor wandkleden, spreien of dekbedden, voor de laatste moet het materiaal licht genoeg zijn om de flexibiliteit te bieden die je van een sprei zou verwachten. Je kunt ze ook gebruiken als decoratieve stukken of als opstapje naar je bed. Dergelijke stukken zijn ook uitstekende tafellopers of tafellakens als je dat liever hebt.

    We Willen Uw Feedback

    De geschiedenis van de Suzani is rijk en fascinerend. We hebben gekeken naar Suzani vloerkleden en patronen en alles wat je erover moet weten. Hoewel je de kunst aanvankelijk alleen in textiel vond, zijn ze nu beschikbaar in tapijten en vloerkleden. Ze zijn misschien verspreid naar andere landen, maar ze blijven een integraal onderdeel van de Oezbeekse cultuur.

    We staan open voor uw feedback en eventuele aanvullende informatie.